web-kngf-9jul21--012--mcklin-fotografie.jpg
07 september 2023

Kwaliteit en patientveiligheid

In de Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz), maar ook in andere Nederlandse en Europese wetgeving staan regels die ervoor zorgen dat patiënten kunnen vertrouwen op goede en veilige zorg. Ook verplicht de Wkkgz zorgaanbieders om een laagdrempelige en effectieve procedure te hebben voor de afhandeling van klachten en geschillen.

Klachten- en geschillenregeling:
Alle zorgaanbieders moeten zorgen voor een laagdrempelige klachtenregeling voor patiënten. Dat betekent dat je in de praktijk een interne klachtenprocedure moet hebben en aangesloten moet zijn bij een klachten- en geschillenregeling. Lees verder

Verplichting bij het in dienst nemen van zorgverleners:
Als je een nieuwe collega zoekt om je team van fysiotherapeuten te versterken dan zijn er een aantal maatregelen die je vanuit de Wkkgz moet treffen om ervoor te zorgen dat de patiënt in jouw praktijk in veilige handen is. Lees verder

Melden van incidenten en calamiteiten
Hoewel de meeste fysiotherapeuten ernaar streven goede zorg te leveren en de kwaliteit van de Nederlandse gezondheidszorg goed is, kan er altijd toch altijd iets mis gaan.  In de Wkkgz en de WGBO is vastgelegd welke verplichtingen je als zorgaanbieder hebt als er tijdens het verlenen van zorg dingen niet verlopen zoals dat zou moeten. Lees verder

Meldplicht geweld seksueel grens-overschrijdend gedrag en in de zorgrelatie, disfunctionerende medewerker
Als zorgaanbieder moet je geweld, waaronder ook seksueel grensoverschrijdend gedrag, in de zorgrelatie melden bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Ook wanneer je een medewerker ontslaat vanwege ernstig disfunctioneren moet je hiervan een melding doen. Lees verder

Regels voor medische hulpmiddelenWelke regels zijn er voor medische hulpmiddelen in fysiotherapiepraktijken? In dit stuk lees je er alles over.