73.jpg
18 april 2024

Samenwerken met collega's uit generatie Z

Als bestuurslid van een samenwerkingsverband en praktijkhouder heb je vaak te maken met verschillende generaties. Je hebt vast wel eens ervaren dat wat voor de ene generatie normaal is, niet hetzelfde werkt voor een andere generatie. ‘Tijd om hier eens dieper op in te zoomen en handvatten voor te krijgen,’ dacht Zuyd Hogeschool uit Heerlen. Eind maart organiseerde zij een werkveldavond over Generatie Z en wij waren daarbij.

Jos Ahlers, strateeg bij Your Creative Business Company en medeauteur van het boek “GenZ” vertelde over de kenmerken van de laatste vier generaties: babyboomers (1946 – 1964), generatie X (1965 – 1979), generatie Y/millennials (1980 – 1995) en generatie Z (1996 – 2012).  

GenX en GenZ 

De toestand in de wereld en de economische situatie in de jaren waarin een generatie opgroeit bepalen voor een belangrijk deel hoe die generatie tegen het leven aankijkt. Zo schetst Jos Ahlers (sterk uitvergroot) dat de jonge jaren van generatie X een sterke recessie met hoge werkeloosheid kende (“no future”). Deze moeizame start projecteert zij op generatie Z (hun kinderen). Hiermee ontnemen zij hun kinderen het recht op falen. Zelfmotivatie wordt afgeleerd en keuzes maken wordt moeilijk. Met als gevolg een lagere weerstand, een negatief zelfbeeld en alles wat daarmee samenhangt. Generatie Z is opgegroeid met het internet. Zij kent geen offline wereld. Sociale netwerken, bijvoorbeeld (Instagram) zijn alom vertegenwoordigd. Deze netwerken kennen geen hiërarchie, iets dat voor oudere generaties wel vanzelfsprekend is. Het betekent dus nogal wat voor het werkveld als een netwerkgeneratie de hiërarchische maatschappij instroomt.  

Werk en communicatie 

Generatie Z is loyaal aan zichzelf, aan netwerken en aan projecten, maar is nauwelijks loyaal aan organisaties. Zij heeft vaker meerdere banen of projecten tegelijk. En geld blijkt niet de sterkste drijfveer om over te stappen naar een andere opdracht- of werkgever. Primaire arbeidsvoorwaarden waar zij op aanslaan zijn kwaliteit van leven, een fijn team en ruimte voor persoonlijke groei en autonomie.  

Kijkend naar de aspecten werkhouding en communicatie heeft Jos Ahlers gegeneraliseerde kenmerken van de verschillende generaties op een rij gezet: 

 

Werkhouding  

Communicatiestijl 

Babyboomer (1946-1964) 

Leven om te werken, aanwezigheid is belangrijk 

Face-to-face, dingen ‘uitpraten’, lichaamstaal is belangrijk 

Generatie X (1965-1979) 

Resultaat-georiënteerd, je wordt betaald om een klus te klaren 

Direct, feitelijk. Vaak en snel informatie delen. 

Generatie Y (1980-1995) 

Werken om te leven, handig aanpakken, liever geen overwerk 

Open, informeel, visueel, gevoelig voor ‘fun’. 

Generatie Z (1996-2012) 

Werken wanneer het nodig is, van werken moet je beter/slimmer worden 

Efficiënt, razendsnel. Altijd en overal, ongeduldig. 

Meer weten? 

Hoewel deze kenmerken sterk uitvergroot zijn, levert het verrassende inzichten op. Inzichten die kunnen leiden tot meer begrip voor andere generaties, wat helpend kan zijn voor de communicatie en samenwerking. Lijkt het je interessant om als samenwerkingsverband verder te praten over dit onderwerp? Neem contact op met je regioadviseur.