always-on---afroez--001--mcklin-fotografie---klein.jpg
18 november 2023

Leiderschap in de regio

Voor de besturen van regionale samenwerkingsverbanden wordt goed leiderschap steeds belangrijker gezien alle ontwikkelingen in de regio waarbij je als bestuur je beroepsgroep goed wilt vertegenwoordigen. Maar hoe doe je dat? Dit en meer kwam aan bod tijdens 4 bijeenkomsten in de regio in november. De gastsprekers met ruime bestuurservaring waren Chris Bruijn, Kees Smelt, Carola Pennixc en Jacomien de Jong. Lees hier hun tips.

Leiderschap: harde en zachte kant 
  • De harde kant van leiderschap bestaat uit duidelijk zijn over wat je wilt bereiken, strategisch denken, kunnen focussen, doortastend zijn en naar voren durven stappen om op te komen voor belangen.  

  • Bij de zachte kant hoort: betrouwbaar zijn, initiatief nemen voor (informeel) contact, goed kunnen luisteren, netwerken en verbinden en kunnen leren van je fouten. Bestuursleden van samenwerkingsverbanden vinden het tonen van leiderschap zeker niet eenvoudig. 

Leiderschap in samenwerking  
  • Overtuig je leden dat samenwerking geen doel op zich is, maar een middel om je doelen te bereiken.  

  • Begin dáár met het bouwen van samenwerking waar positieve energie zit.  

  • Besteed tijd en energie om top-down sturing geaccepteerd te krijgen bij samenwerking die bottom-up is gestart. Besteed tijd aan (informele) contacten met je achterban.   

  • Houd rekening met verschillende belangen binnen de organisatie en met verschillende belangen van stakeholders. Spreek ze uit om verder te komen tot een gemeenschappelijk belang.  

  • Investeer in stakeholders, zorg dat je in beeld bent, neem initiatieven voor contact en luister. Vertel ook wat je wel en wat je niet kunt en bouw aan een goede sfeer.    

  • Blijf bij de inhoud en ga niet meteen over geld en tarief of bekostiging praten.   
    Wanneer het over investeren in samenwerking gaat, leg dan uit dat je veel onbetaalde tijd investeert en bespreek wat je nodig hebt.    

  • Neem de tijd om de verschillende culturen van zorgverleners te begrijpen.  

  • Durf te experimenteren. Een lerende omgeving creëren en reflecteren helpen je vooruit te komen.  

  • Lukt het niet om alle stakeholders aan één tafel te krijgen, zet dan kleine stappen. Kijk hoe je op deelgebieden wel samen kunt zitten. De eerste stap is dat je aanwezig bent, verbinding maakt met anderen en investeert in relaties. Het brengen en ophalen van informatie komt daarna.   

Leiderschap kweken binnen een bestuur  
  • Een organisatie groeit en ontwikkelt gaandeweg een DNA. Een bestuur is krachtig als alle bestuursleden dit DNA kennen en dragen. Sta stil bij de vraag hoe je zorgt dat nieuwe bestuursleden zich het DNA eigen kunnen maken.    

  • Draag de gemeenschappelijke visie uit.  

  • Blijf reflecteren op je eigen handelen en pak regelmatig je doelstellingen erbij om er zeker van te zijn dat je nog de juiste koers vaart.  

  • Werk samen op basis van vertrouwen, ken ieders kwaliteiten en weet die te benutten. Schroom niet om elkaar om hulp te vragen.  

  • Vraag je af waar je een coördinerende en sturende rol pakt in de regio. Maak keuzes en focus je op bepaalde doelen. Je kunt niet alles doen.   

 Leiderschap: sterke organisatie van het samenwerkingsverband  
  • Een open deur: zoek manieren om alle praktijken (en medewerkers) actief te laten participeren.  

  • Zorg voor een goedlopende interne organisatie Investeer bijvoorbeeld in een goed CRM-systeem en maak duidelijke draaiboeken voor de vaste, terugkerende activiteiten.   

  • Zorg dat je als hoofdaannemer de praktische zaken goed regelt en borgt.   

  • Gebruik je website als een aantrekkelijk en helder visitekaartje met relevante en actuele informatie voor je achterban, potentiële leden én andere stakeholders.      

  • Verken mogelijkheden om samen te werken met de (backoffice) organisatie van huisartsen, apothekers en andere stakeholders.   

  • Zoek mogelijkheden om vakinhoudelijke netwerken in jouw regio aan je samenwerkingsverband te koppelen. Los onnodige dubbelingen op in bijvoorbeeld contributie en scholingsactiviteiten.