Richtlijnen

Richtlijnen zijn documenten met aanbevelingen gericht op het verbeteren van de kwaliteit van de zorg. Het Kennisplatform biedt toegang tot KNGF-richtlijnen en externe richtlijnen. KNGF-richtlijnen focussen hoofdzakelijk op de fysiotherapeutische zorg en zijn geïnitieerd door het KNGF. Externe richtlijnen zijn multidisciplinaire richtlijnen die geïnitieerd zijn door een andere beroepsvereniging of organisatie. Zowel KNGF-richtlijnen als externe richtlijnen bieden aanbevelingen en praktische handvatten voor de fysiotherapeut. 

test

Actuele publicaties

09 juni 2022

Productfinanciering in de eerstelijnsfysiotherapie - Een pilot bij patiënten met heup- en knieartrose

Sinds jaar en dag werken eerstelijnsfysiotherapeuten volgens een vergoeding-per-zitting-systeem. Voor patiënten met heup- en knieartrose worden 12 zittingen uit de basisverzekering vergoed. Het huidige vergoedingssysteem biedt weinig financiële prikkels om te innoveren. Ook zou in het huidige systeem het aantal zittingen het uitgangspunt van de behandeling kunnen vormen in plaats van het behandelresultaat. Dit artikel beschrijft een pilot naar productfinanciering als alternatief vergoedingssysteem.

Lees verder

09 juni 2022

Continu gezondheidszorgwaarde leveren - Bedrijfsmodel bouwen en veranderen voor fysiotherapiepraktijken

Eerstelijnsfysiotherapiepraktijken zijn veelal kleine ondernemingen die balanceren tussen het leveren van kwalitatief hoogstaande zorg en gezonde (financiële) bedrijfsresultaten. Het continu kunnen aanpassen van de praktijk aan veranderende vraagstukken vanuit patiënten, verwijzers en beleidsmakers blijkt een belangrijke sleutel tot succes.

Lees verder

02 juni 2022

Samen beslissen met de gesprekshulp gescheurde meniscus - Welke behandeling past het best?

Patiënten met een degeneratieve meniscusscheur worden nog vaak geopereerd terwijl dit niet altijd de beste behandeling is voor de patiënt. Een gebrek aan goede, begrijpelijke en eenduidige informatie in de hele zorgketen is mogelijk een belangrijke oorzaak. Met deze reden is de gesprekshulp gescheurde meniscus ontwikkeld. De gesprekshulp helpt de patiënt met het verkrijgen van inzicht in de voor- en nadelen van een behandeling en welke behandeling het beste bij de patiënt past. In deze casus laten we zien hoe de gesprekshulp ingezet wordt in de praktijk en de zorgverlener en patiënt kan helpen om samen tot een behandelbesluit te komen.

Lees verder
Laad alle berichten