Publicatie artikel responsiviteit van de PROM-K
Recentelijk is het onderzoeksrapport naar de responsiviteit van de PROM-K (PROM-PTT in het Engels) gepubliceerd in het tijdschrift Pediatric Physical Therapy. De PROM-K is een vragenlijst op activiteitenniveau, specifiek voor kinderen (0-18 jaar) en specifiek voor de motorische problemen die voorkomen in de eerstelijns kinderfysiotherapie praktijk.

In het artikel wordt een goede responsiviteit beschreven bij kinderen met interventies voor motorische problemen en de PROM-K kan dus worden gebruikt om de behandelresultaten kinderfysiotherapie bij deze kinderen te evalueren. Vanwege een slechte responsiviteit wordt dit niet aangeraden bij kinderen met pijn gerelateerde problemen.
PROM-K
De PROM-K is ontwikkeld door het NVFK in samenwerking met de afdelingen IQ healthcare en kinderfysiotherapie van het Radboudumc. Shared decision making en patiëntgerichte zorg bij kinderen van 0-18 jaar wordt met het gebruik van de PROM-K gestimuleerd. De motorische hulpvragen worden geïnventariseerd, doordat kinderen (en/ of hun ouders) op de vragenlijst motorische activiteiten aanvinken waar ze moeite mee hebben. Dit vormt de basis voor het bespreken en samen met kind en ouders bepalen van de gepersonaliseerde SMART doelstellingen. In 2019 werd er onderzoek gedaan naar klinimetrische eigenschappen van de PROM-K. Er bleek sprake van een uitstekende test-hertestbetrouwbaarheid en voldoende inhoudelijke validiteit. In 2023 werd de PROM-K aangepast, naar aanleiding van een kwalitatief onderzoek naar ervaringen van ouders en kinderfysiotherapeuten met de PROM-K.
Responsiviteit PROM-K
Door deze aanpassing van de PROM-K was nieuw onderzoek naar de responsiviteit noodzakelijk. Middels een pre-post studie (oktober 2021 en mei 2023) werden 91 nieuw verwezen of aangemelde kinderen met een indicatie voor kinderfysiotherapie geïncludeerd. (opent in nieuw tabblad) Het betreft patiënten van 16 eerstelijns kinderfysiotherapiepraktijken. De nieuwe versie PROM-K blijkt in staat is om onderscheid te maken tussen kinderen die wel en kinderen die niet verbeterden tijdens kinderfysiotherapeutische interventie. Echter niet alleen deze criterium benadering werd toegepast, maar ook een theoretisch construct bestaande uit 5 vooraf opgestelde hypotheses. Meer dan 75 % van deze hypothesen betreffende de verwachte correlatie tussen de verander scores van de PROM-K componenten tijdens de kinderfysiotherapie interventie en GPE-scores (als vergelijkingsinstrument) kon worden bevestigd. Hierdoor kan de responsiviteit ook middels de construct benadering als goed worden beschouwd. Bovenstaande geldt voor kinderen met motorische problemen, de responsiviteit van de PROM-K voldoet niet voor kinderen met pijn gerelateerde problemen.
Het volledige artikel van Lieze Hoogveld en anderen (plus video abstract bij the supplemental digital content), tref je onder deze button.
En nu?
De PROM-K kan worden gebruikt om behandelresultaten kinderfysiotherapie bij kinderen met motorische problemen te evalueren in de eerstelijns kinderfysiotherapie praktijk. Door deze evaluatie te combineren met motorische testen, ontstaat er een integrale evaluatie van de objectieve beoordeling aangevuld met de evaluatie vanuit het kind (en/of ouder) perspectief. Evaluatie middels PROM-K kan verder bijdragen aan het detecteren van betekenisvolle veranderingen door de gepersonaliseerde interventie en aan het evalueren op activiteitsniveau. Vanuit de implementatiecommissie gaan we jullie de komende periode voorzien van meer informatie over de PROM-K, ondersteunen bij de voorwaarden voor gebruik en hopelijk op deze manier enthousiasmeren en genoeg handvatten bieden voor het gebruik ervan. Het wordt dus vervolgd!
Het laatste nieuws
De HUB: Spullen of Kennis?
Nieuwsbrief HUB – oktober 2025