Ga naar de inhoud

Heb jij je RA-kwalificatie in Vektis gekoppeld aan de fysiotherapiepraktijk? 

Sinds 1 januari 2025 wordt fysiotherapie bij de behandeling van patiënten met reumatoïde artritis (RA) met ernstige functionele beperkingen vergoed vanuit de basisverzekering. Om deze zorg uit de basisverzekering te mogen leveren, moet je aan de juiste voorwaarden voldoen én beschikken over de KNGF ‘aanvullende vermelding RA’. Daarnaast is het noodzakelijk dat je je RA-kwalificatie in Vektis zelf koppelt aan de praktijk(en) waar je deze zorg verleent. Uit een test-controle blijkt dat aan slechts 7% van de praktijken die zorg gedeclareerd hebben uit de basisverzekering, een fysiotherapeut met aanvullende vermelding RA gekoppeld is.

Deadline: 31 oktober 2025

Zorgverzekeraars zullen vanaf medio november 2025 gaan controleren op deze ‘zorgpartijkoppeling’. Fysiotherapeuten met een RA-kwalificatie hebben tot uiterlijk 31 oktober 2025 om een zorgpartijkoppeling met hun praktijk te maken in Vektis. Als deze zorgpartijkoppeling niet gemaakt is, dan kan dit gevolgen hebben voor de geldigheid van de declaraties.

Zo maak je een zorgkoppeling in Vektis

  1. Log in op je persoonlijke Vektis-account
    a) Vektis – Aanmelden (opent in nieuw tabblad) 
  2. Klik op de tegel ‘Mijn zorgverlener AGB-gegevens beheren’  
  3. Navigeer naar onder en klik onder het kopje ‘Relaties’ op ‘+ Werkzaam-bij-relatie toevoegen’  
  4. Kies de vestiging, het zorgaanbod (RA-kwalificatie) en de startdatum en druk op ‘opslaan’.
    a) Let op! De startdatum van het zorgaanbod moet gelijk zijn aan de startdatum waarop je aanvullende vermelding RA is toegekend. Dit om te voorkomen dat er alsnog declaraties worden afgewezen. 
Video

Het wijzigen van de zorgpartijkoppeling wordt ook uitgelegd, vanaf minuut 01:26, in deze Vektis-instructievideo (opent in nieuw tabblad).

Verwerking

Je aanvraag wordt nu verwerkt door Vektis. De verwerkingstijd van je aanvraag neemt over het algemeen 48 uur in beslag. Je doet er verstandig aan om ná 48 uur te controleren of je aanvraag verwerkt en zichtbaar is in Vektis. 

Vragen?

Bij vragen, neem contact op met onze afdeling Ledenvoorlichting (opent in nieuw tabblad).