Hulp bij uitvoering Wkkgz

22 feb 2017
Sinds 1 januari 2017 is de de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) van kracht. Deze wet vervangt de Kwaliteitswet Zorginstellingen en de Wet klachtrecht cliënten zorgsector (Wkcz) . De Wkkgz waarborgt dat patiënten kunnen vertrouwen op goede zorg en een goede, snelle en laagdrempelige afhandeling van klachten en geschillen. Als praktijkeigenaar en/of leidinggevende heeft u de taak om de de fysiotherapeuten in uw organisatie te informeren over de verplichtingen die volgen uit de Wkkgz en hoe hier binnen de eigen organisatie mee wordt omgegaan. De Wkkgz heeft onder andere betrekking op:

1. Klachten

Fysiotherapeuten zijn wettelijk verplicht om:

  • Een klachtenregeling te hebben
  • Patiënten gratis toegang te bieden tot een klachtenfunctionaris
  • Aangesloten te zijn bij een geschillencommissie.

Uw patiënt kan telefonisch contact opnemen met een klachtenfunctionaris voor kosteloos advies  en ondersteuning bij het indienen van een klacht en het zoeken naar een oplossing.

Het KNGF heeft in overeenstemming met Zorgbelang Nederland een Reglement Klachtenregeling Fysiotherapie opgesteld, klachtenfunctionarissen zijn aangesteld en het Reglement Geschillencommissie Fysiotherapie is erkend door VWS.

KNGF-leden zijn automatisch kosteloos aangesloten bij de Klachtenregeling en Geschillencommissie Fysiotherapie, waarmee hun patiënten ook gratis toegang hebben tot klachtenfunctionarissen.

Meer over de Klachtenregeling en Geschillencommissie Fysiotherapie en hoe u zich als niet-KNGF-lid kunt aanmelden

2. Patiëntveiligheid

Fysiotherapeuten zijn door door de Wkkgz verplicht om meer aandacht te besteden aan de patiëntveiligheid, zoals:

  • het veilig melden van incidenten
  • controleren van  functioneren nieuwe zorgverlener
  • schriftelijke overeenkomst met zorgverleners
  • uitbreiding meldplicht bij Inspectie voor de Gezondheidszorg
  • informatieplicht over incidenten en keuze-informatie patiënt

​Meer over patiëntveiligheid en hoe u kunt voldoen aan de verplichtingen.

Bron VVAA: voldoet u al aan de Wkkgz

Reacties

  • Dhr. M. van den Born (23 augustus 2017 11:05)
    Herhaling van een vraag van Mw. Mechelinck (10-07-2017) Is de folder ,, een klacht over uw fysiotherapeut " actueel aangepast aan de meest recente wetgeving ?
    • KNGF - afd. communicatie (28 augustus 2017 10:00)

      Ja, deze is aangepast en op de pagina : https://www.kngf.nl/praktijkvoering/de+praktijk/patientfolders.html kunt u de folder bestellen

  • Mevr. Mechelinck (10 juli 2017 10:51)

    Is de folder ,, een klacht over uw fysiotherapeut " actueel aangepast aan de meest recente wetgeving ? 

  • Dhr. H. Nijhuis (31 mei 2017 21:30)

    Is er bescherming voor de therapeut als patient eigenbelang laat prevaleren boven de ware toedracht? 

    • KNGF - afd. communicatie (2 juni 2017 00:00)

      u krijgt persoonlijk bericht, er is nu een vraag over uw opmerking

  • Dhr. A. van der Marel (17 januari 2017 09:20)
    stelt de praktijk zelf een klachtenfunctionaris aan?
    • KNGF (17 januari 2017 12:52)

      Nee een praktijk hoeft niet zelf een klachtenfunctionaris aan te stellen. Onderdeel van de klachtenregeling is dat de patiënten gebruik kunnen maken van de klachtenfunctionarissen die door het KNGF zijn benoemd. Deze functionarissen adviseren en ondersteunen de patiënten desgevraagd kosteloos bij het indienen van een klacht en bemiddelen bij het vinden van een oplossing.

  • Dhr. P. van Dongen (29 december 2016 11:28)

    Volgens het reglement klachtafhandeling dient het meldingsformulier bij voorkeur digitaal te worden aangeleverd, maar het is geen 'invulformulier'. De client moet dus downloaden, printen, invullen met pen, scannen en mailen. Dat lijken mij veel overbodige handelingen. Ik pleit ervoor daar een 'echt' invulformulier van te maken.

    • KNGF (29 december 2016 00:00)

      Dank je voor je opmerking. We gaan kijken of de procedure eenvoudiger kan.

  • Dhr. H. Mansier (12 december 2016 08:50)

    Hoever is het met ontwikkelen van een landelijke pool van onafhankelijke klachtenfunctionarissen en een erkende geschilleninstantie. Ik wil een en ander graag conform de wet voor 1 januari geregeld hebben. Bij voorbaat dank voor uw reactie.

    • KNGF (12 december 2016 17:03)

      De klachtenregeling is in het overleg met Zorgbelang,  We hebben klachtenfunctionarissen beschikbaar. De aanvraag voor erkenning van de geschilleninstantie is in behandeling bij het CIBG. Naar verwachting is het tijdig rond.

  • Jeannette Klop en Leo Braam (15 november 2016 15:12)

    Onze praktijk Fysiotherapie Haarlem-Oost wil zich aansluiten bij een door het KNGF ingerichte geschillenregeling en bij het netwerk van onafhankelijke klachtenfunctionarissen. Hoe gaan wij te werk? Dank voor uw antwoord.

Leden kunnen reageren

Word lid om hierop te kunnen reageren of log hier eerst in als u al lid bent.