Ga naar de inhoud

Het vliegwiel: groter podium voor je masterstudie

Sandra Jorna-Lakke werkt samen met collega’s Melvin Bos en Jeanine Frenk aan het NVMT-project Vliegwiel.

Interview met Sandra

Sandra: ‘Op alle hogescholen is er na je masteronderzoek een afstudeerpresentatie of posterpresentatie, maar daarna blijft een onderzoek vaak liggen. Dat is zonde, want dan is de kennis niet toegankelijk voor het bredere publiek. We vinden het allemaal, op alle hogescholen, al jaren jammer dat waardevol en praktisch toepasbaar onderzoek na het onderzoek blijft liggen. En dat andere manueeltherapeuten het onderzoek niet zien. Daarom dachten we: laten we een platform maken waarop je die onderzoeken kunt vinden. Dat maakt het makkelijker om informatie te vinden en daarom gaan we het doen. Het platform wordt breder dan bijvoorbeeld een posterbijeenkomst. Bovendien kun je als student laten zien welk hoog niveau je onderzoek heeft. Dat je trots bent op je onderzoek. En als je trots bent, dan is het jammer als het niet wordt gedeeld.’

Wat betekent het vliegwiel?
‘Het vliegwiel is een versnellende beweging, een versneller. We willen versnellen dat je, als je in de praktijk werkt, antwoord krijgt op vragen. Dat er een plek is waar je kunt zoeken naar die antwoorden. Die plek wordt het platform waarop studenten hun onderzoek hebben geplaatst.’

Master-studenten doen onderzoek naar een onderwerp vanwege een vraag uit de eigen praktijk of op initiatief van een docent. De meeste studenten bevinden zich in het werkveld en weten dus welke vragen er zijn. Als de masterscripties beschikbaar komen op een platform, dan heeft dat enorm veel voordelen: je kunt je onderzoek – en dus kennis – delen. En andere manueeltherapeuten hebben een platform waarop ze een antwoord kunnen zoeken (en vinden) op hun vraag. Het platform geeft, ten slotte, zicht op wat er leeft: welke vragen zijn er en waar is al een antwoord op?

Wordt het een soort kennisbank?
‘Ja, dat klopt. Nu bestaat PubMed, waarop wetenschappelijke artikelen staan. Die artikelen zijn vaak door een (senior-)onderzoeker geschreven. Ons platform komt erbij voor onderzoeken over praktische zaken. Bijvoorbeeld hoe het gaat in de praktijk. Met de dingen die we doen, of hoe maak je daarvan een implementatieplan. Het zou heel fijn zijn als een ander mee kan kijken naar dat wat jij al hebt onderzocht. Voor studenten, maar ook voor docenten. Want zij brengen kennis bij de studenten. Zo komt er kennis vanuit verschillende richtingen bij elkaar op 1 platform.’

Weten jullie al hoe jullie het platform willen vormgeven?
‘Die beslissing willen we de studenten laten nemen. Zij vertegenwoordigen het werkveld en kunnen op hun werk navragen wat collega’s ervan vinden. Het is echt een samenwerking. We beginnen met z’n drieën vanuit de NVMT en daarbij komen de afgevaardigden van de opleidingen, een MSG-afgevaardigde en de studenten van elke opleiding.’

Wat wordt er nu met het MSG-netwerk gedaan?
De NVMT initieerde een aantal jaar geleden, samen met de NVOF, NVFS , NFP en de VU; het MSG Science Netwerk. Het netwerk wordt financieel ondersteund door de NVMT om onderzoek te doen en om de waarde van de manuele therapie aan te tonen. Sandra: ‘Het netwerk doet onderzoek en het gaat heel goed, maar ook hier zijn het meestal geen master-studenten. Het is qua onderwerpen minder breed. Het nieuwe platform wordt breder, organisch. Met nieuwe thema’s en het aantal thema’s kan ook steeds uitgebreid worden. Je ziet: ‘Wat ze op de HU doen, dat doen ze ook op de SOMT en laten we met elkaar afspreken.’ Als ik kijk naar de toekomst, want ik hoop dat dit gaat slagen, dan zou ik het leuk vinden als andere specialismes ook meedoen. Bijvoorbeeld de sportfysiotherapeuten of vanuit de psychosomatische fysiotherapie. Als kennis makkelijk te vinden is, dan ga je die kennis ook delen en voor je het weet sluiten anderen ook aan. Daarnaast: als je elkaar als gelijkgestemden vindt dan kun je misschien nog wel verder met een volgende stap. Dat maken wij mogelijk.’

Het vliegwiel en het andere project, kennislab, raken elkaar uiteindelijk, toch?
‘Ja, natuurlijk. Onderzoeken uit het vliegwiel kunnen meegenomen worden in de Kennislab-avonden.’

En nu is het tijd voor de versnelling, het vliegwiel
‘Alle opleidingen werken mee. Na de keuze voor het platform wordt de vraag: hoe gaan we het erop zetten? Wordt het de thesis, voegen we een inleidend stuk toe? Wat zetten we er als eerste op? Een ding is zeker: het moet helder zijn en duidelijk. Zodat elke manueeltherapeut de informatie goed kan vinden.’  

We houden je op de hoogte. Wil je meedenken over dit project en ben je student? Neem dan contact op met jorna@nvmt.nl.

Het laatste nieuws

Toegankelijkheid NVMT

Over de vereniging

Accreditatie IFOMPT Basel toegekend

Leren en ontwikkelen