Vragen over module Communicatie

  • Veelgestelde vragen

    De module communicatie gaat over het bevorderen van de kwaliteit van de communicatie tussen de cliënt, zijn naasten en de fysiotherapeut. Je maakt in deze intervisiemodule gebruik van een zelfgemaakt opname tussen jou en je gesprekspartner. De analyse van de communicatie met je gesprekspartner geeft inzicht in bijvoorbeeld de cliëntgerichtheid, doelmatigheid en effectiviteit van jouw fysiotherapeutische zorg. Op deze pagina vind je de meest gestelde vragen over de module communicatie.
    1. Hoe kies ik een casus?
    2. Hoe maak ik een filmpje?
    3. In welk format moet het filmpje?
    4. Moet de cliënt in beeld op het filmpje?
    5. Hoe lang en welk gedeelte film ik?
    6. Wat als ik het filmpje niet kan uploaden?

    1. Hoe kies ik een casus?

    Het advies is om een casus te kiezen die niet te makkelijk voor je is, waarbij je tegen dingen aanloopt en die aansluit bij je ontwikkeling als fysiotherapeut.

    2. Hoe maak ik een filmpje?

    Een filmpje kun je maken met een camera, tablet of mobiele telefoon. Deze kun je op je computer opslaan en vervolgens uploaden naar Compass.

    3. In welk format moet het filmpje?

    Compass ondersteunt vele formats, dus je kunt zelf kiezen.

    4. Moet de cliënt in beeld op het filmpje?

    Nee, dit is geen vereiste. Wanneer zowel de fysiotherapeut als de cliënt in beeld zijn, geeft dit wel een completer beeld en inzicht in de communicatie (verbaal en non-verbaal). Met het toestemmingsformulier kan de cliënt aangeven of hij akkoord gaat met het gebruik van de opname.

    5. Hoe lang en welk gedeelte film ik?

    De video-opname heeft een lengte van ongeveer 5-10 minuten. Je pakt hierin het onderdeel van een gesprek met een cliënt waarin je de fysiotherapeutische diagnose en behandeling met de cliënt bespreekt op basis van de hulpvraag en de bevindingen uit anamnese en onderzoek. Je hoeft dus niet de hele anamnese en het onderzoek op te nemen.

    6. Wat als ik het filmpje niet kan uploaden?

    Dit kan verschillende redenen hebben. Soms ligt het aan de internetsnelheid, soms aan de browser. Wij raden je dan aan het filmpje op een andere locatie of in een andere browser te uploaden.