voorzitter-college-web.jpg
21 oktober 2020

Nieuws over KRF NL

Het laatste nieuws van KRF NL

‘Voor mijn collega’s ben ik een wandelende Wikipedia’

KRF NL is mensenwerk. Maar wie zijn de mensen die dit kwaliteitsregister mogelijk maken? In deze nieuwsbrief stellen wij ze graag aan je voor. In deze editie maak je kennis met Angelique Snabel (50), senior medewerker administratie KRF NL.

KRF NL is mensenwerk. Maar wie zijn de mensen die dit kwaliteitsregister mogelijk maken? In deze nieuwsbrief stellen wij ze graag aan je voor. In deze editie maak je kennis met Angelique Snabel (50), senior medewerker administratie KRF NL.

Wat doe jij voor KRF NL?
‘Samen met collega’s doe ik de administratie voor de deel- en aantekeningenregisters van KFR NL. Bij aanvragen voor nieuwe inschrijvingen controleren we of iemand voldoet aan de registratie-eisen. Soms ontbreekt er nog een bijlage of iets dergelijks; dan nemen we contact op met die persoon. Daarnaast komen er dagelijks vragen binnen, telefonisch en via de mail. De meeste beantwoorden we zelf. Vragen die heel diep op de materie ingaan, zetten we door naar het bureau KRF NL.’

Hoe ziet jouw werkdag er in praktisch opzicht uit; wat doé je?
‘In de tijd van de herregistratie zaten we zo’n beetje de hele dag aan de telefoon om alle vragen te beantwoorden. Nu is dat minder. Naast de administratie heb ik de laatste tijd wat meer een coördinerende taak gekregen. Omdat ik al zo lang bij het KNGF werk, zien mijn collega’s me als een soort wandelende wikipedia. Ik weet overal wel wat van, dus met vragen komen ze vaak naar mij toe.’

Hoe lang werk jij dan al voor het KNGF?
‘Als meisje van 19 kwam ik hier binnen. Dat is nu dus 31 jaar geleden. Het was mijn allereerste baan. Ik ben begonnen als secretaresse van Hans Redeker – een collega die overigens ook nog steeds bij het KNGF werkt. In die tijd maakten we nog gebruik van een dictafoon. Hans sprak zijn teksten soms in z’n achtertuin in. Die tuin grensde aan een wei met koeien; Hans werd geregeld overstemd door een luid boegeroep, haha! Na mijn tijd als secretaresse ben ik overgestapt naar ledenvoorlichting en ledenadministratie. Het register bestond nog niet; je had alleen het BIG-register. Toen in 2000 het CKR opende, meldden zich hiervoor zo’n 15.000 fysiotherapeuten aan. In die jaren waren we technisch gezien nog niet zo heel ver; álles ging op papier. In het archief stonden honderden ordners! Overal lagen stapels papier! Verschrikkelijk. Dat kun je je nu toch niet meer voorstellen?’

In hoeverre is jouw werk veranderd door KRF NL?
‘Om in het CKR punten te halen, moest je aan allerlei voorwaarden voldoen. Voldeed je daar niet aan dan had je gewoon pech. In KRF NL is de puntentoekenning soepeler geregeld. Mensen krijgen misschien niet altijd punten in het gewenste deel, maar vaak krijgen ze er in elk geval nog wel iets voor. Dat vind ik fijn; het betekent dat ik minder vaak ‘nee’ hoef te zeggen.’

Welke vragen krijg je vaak?
‘De meeste vragen gaan over die puntentoekenning. In KRF NL is dat dan misschien wel soepeler geregeld, maar het is ook complexer. In CKR was exact vastgesteld waarvoor je punten krijgt. In KRF NL kun je overal een verzoek voor punten indienen, zolang het maar aansluit bij het beroepsprofiel van de fysiotherapeut. Vervolgens zoeken wij uit in welk deel de punten toegekend kunnen worden. Daarbij maken we natuurlijk wel gebruik van een soort stroomschema, maar we zijn geen fysiotherapeuten. Het lukt ons niet altijd om te beoordelen of iets wel of niet onder het beroepsprofiel valt. Als we er niet uitkomen, zetten we de vraag door naar KRF NL.’

Welke skills heb je nodig om jouw werk goed te kunnen doen?
‘Je moet administratief goed onderlegd zijn en snel kunnen schakelen. Geen enkel telefoontje is hetzelfde. Een standaardantwoord volstaat niet; bij iedere beller is de situatie weer anders. En dat geldt niet alleen voor de situatie, maar ook voor de mensen zelf. Je moet telkens opnieuw aanvoelen hoe je iemand aanspreekt. Wat daarbij de laatste tijd een rol speelde, is dat het KNGF van de u-vorm is overgegaan op de je-vorm. Bij ons op de afdeling hebben verschillende mensen het daar best moeilijk mee gehad, waaronder ik. Van huis uit ben ik gewend om mensen aan te spreken in de ‘u’-vorm. Het was dus een hele omschakeling, maar ik moet zeggen: over het algemeen pakt het werkveld het goed op. Ik voel ook steeds beter aan of ik iemand moet tutoyeren of toch beter met ‘u’ kan aanspreken.’

Wanneer kijk je met tevredenheid terug op een werkdag?
Ik ben zo iemand die iedere dag een planning maakt. Als ik aan het einde m’n hele lijstje kan afvinken, vind ik dat een fijn gevoel. Alle e-mails weggewerkt, alle aanmeldingen weggewerkt – heerlijk! Maar als dat niet lukt, wil dat niet zeggen dat ik geen productieve dag had, hoor. Vaak komen er duizend dingen tussendoor die ook moeten gebeuren.’

Heb je ook weleens het gevoel dat je tekortschiet?
‘Heel soms. Dan zeg ik iets wat aan de andere kant van de lijn verkeerd opgevat wordt. Zo’n misverstand komt enkel en alleen doordat je aan de telefoon zit. Je ziet elkaars gezichtsuitdrukking niet, je mist de non-verbale signalen.’

Wat vind jij zelf van KRF NL?
‘Voor fysiotherapeuten is het heel fijn dat KRF NL meer mogelijkheden biedt om punten te krijgen voor scholingsactiviteiten. Stel: iemand staat naast het Basisregister Algemeen Fysiotherapeut ingeschreven in twee specialistenregisters en volgt een scholing die voor die twee specialistenregisters is geaccrediteerd. Voorheen moesten ze de punten dan verdelen over beide registers. Met KRF NL hoeft dat niet meer. De punten worden nu in beide registers toegekend. De fysiotherapeut hoeft dus minder scholing te volgen!’

Einde interview! Wil jij nog iets kwijt?
‘Ja. De coronacrisis is voor veel mensen een heel moeilijke tijd. Ook voor fysiotherapeuten. Wat mij opvalt, is dat iedereen desondanks zo positief blijft. Fysiotherapeuten, mijn collega’s bij het KNGF: ze staan allemaal al maanden onder druk, maar ik heb nog geen onvertogen woord gehoord. Integendeel. We krijgen veel complimenten van leden. Daar zijn we heel blij mee!’

Corona maatregelen voor scholingsaanbieders

6/10/2020

Het College KRF NL heeft op 5 oktober 2020 besloten om onderstaande maatregel voort te zetten tot 1 januari 2021. 

Naar aanleiding van de uitbraak van het Corona-virus heeft het College KRF NL de maatregel genomen dat voor reeds geaccrediteerde scholing de mogelijkheid bestaat om de scholingsactiviteit (mits aan de voorwaarden wordt voldaan) om te zetten naar een online versie. De looptijd van de reeds afgegeven accreditatie is hierbij ook voor de online scholing van toepassing. 

De voorwaarden voor omzetting van reeds geaccrediteerde scholing zijn:
•    Accreditatiepunten die al ontvangen zijn voor Vakinhoudelijke scholing kunnen geregistreerd worden bij het omzetten naar een online-scholing, mits het programma met leerdoelen en resultaatgebieden onverminderd overeind blijft. De activiteit mag inhoudelijk niet wijzigen, slechts de vorm wijzigt. Indien leerdoelen en/of resultaatgebieden niet volledig overeind blijven vanwege de vorm, worden punten geregistreerd in het Beroepsgerelateerde Deel.
•    De A-synchrone online-scholing dient een vorm van toetsing te bevatten.
(A-synchroon: niet live te volgen, de inhoud kan op ieder moment individueel doorlopen worden. Synchroon: via een online live verbinding wordt met elkaar het leerproces doorlopen)
•    Punten ontvangen voor het Beroepsgerelateerde Deel kunnen geregistreerd worden bij het omzetten naar een online scholing, mits de leerdoelen en resultaatgebieden overeind blijven.

Het verzoek voor omzetting naar een online variant mag gestuurd worden naar bureaukrf@kngf.nl. Wij ontvangen graag een link naar de online versie van de scholing om te kunnen beoordelen of de genoemde leerdoelen met de online lesvorm overeind blijven.

Daarnaast heeft het College KRF NL de maatregel genomen dat de looptijd van de reeds afgegeven accreditatie in de periode van 1-11-2019 tot 1-7-2020 wordt verlengd met 1 jaar. Dit geldt eveneens voor een reeds afgegeven verlenging-accreditatie. 

Alle informatie over het Coronavirus verzamelt het KNGF op een informatiepagina op deze website.

Veranderingen in het accreditatieproces

13/8/2020

Veranderingen in het accreditatieproces

Het College KRF NL heeft besloten om alle accreditaties die in de periode van 1 november 2019 tot 1 juli 2020 zijn verstrekt automatisch met 1 jaar te verlengen. Alle verlengingen van accreditaties die zijn ingegaan in de periode van 1 november 2019 tot 1 juli 2020 worden eveneens met 1 jaar verlengd. De reden hiervan is dat door corona alle scholingen stil kwamen te liggen. Deze automatische verlengingen zullen wij voor 1 september 2020 realiseren.  
 
Om scholingsaanbieders meer ruimte en rust te geven in het accreditatieproces heeft het College KRF NL de termijn voor accreditatie aanvragen opgerekt naar 12 maanden. Vanaf 1 juli 2020 kan een accreditatie 12 maanden tot minimaal 6 weken voorafgaand aan een bijeenkomst aangevraagd worden, alle informatie de accreditatie vind je hier