Vanaf 1 januari 2019 eerste 20 behandelingen COPD uit basisverzekering vergoed

1 jun 2018
De ministerraad heeft vandaag besloten dat verzekerden de eerste 20 behandelingen voor fysiotherapie bij COPD per 1 januari 2019 uit de basisverzekering vergoed krijgen.

Besluit

Dit besluit betekent een aanzienlijke verbetering van de toegankelijkheid van fysiotherapie voor deze patiënten. Het besluit vloeit voort uit een advies van Zorginstituut Nederland van maart van dit jaar. Dit is onderdeel van een plan van aanpak om meer fysiotherapie vanuit de basisverzekering te vergoeden. KNGF maakt zich hier hard voor en heeft hiervoor de benodigde input geleverd.

Twee kanttekeningen:

  • Er zit een maximum aan het aantal behandelingen
  • Het eigen risico is ook voor deze patiënten van kracht.

Het KNGF waarschuwt dat sommige ernstig zieke en kwetsbare patiënten hierdoor zorg tekort kunnen komen.

 

Lees verder over de besluiten in de ministerraad

 

Reacties

  • Mevr. J. Spekschoor (13 juni 2018 14:13)
    Helemaal eens, op de verwijzingen schrijven de longartsen hier vaak al 2xpw !! Chronisch. Ook passend binnen de richtlijn Copd. Hoe kunnen we als beroepsgroep hier op reageren?
  • Dhr. B. Gerrits (11 juni 2018 07:56)
    Hoezo mooi nieuws! Ik sta helemaal achter de reacties van de heer Wagemans en Raimond.
  • Dhr Raimond (8 juni 2018 15:37)

    Twee keer in de week trainen voor COPD ers is essentieel. De longartsen in onze regio houden nu hun hart al vast. Een hele slechte deal! Ongelofelijk dat het KNGF dit als goed nieuws kan brengen!

  • Dhr. E. Wagemans (6 juni 2018 20:58)
    Ongelooflijk dat KNGf met droge ogen het woord mooi gebruikt bij dit besluit.2x/week trainen vaak noodzakelijk om vooruitgang /behoud conditie te behalen Nu uiteindelijk naar 1x per week of veel minder Kan/mag patient zonder toezicht zelfstandig elders gaan trainen (waar?) en wie betaalt dit ?(vaak armlastige patienten) En evt gebruik maken van aanv verzekering patient:daar gaat je behandelindex. Voorspel massaal afhaken en toename ziekenhuisopname's .KNGF heeft m.i totaal geen idee hoe belangrijk regelmatig trainen onder deskundige begeleiding is .
  • Dhr. E.J.C. Snel (6 juni 2018 10:03)

    Er wordt gesteld dat met deze wijziging de toegankelijkheid van de fysiotherapie wordt verbeterd. Dit valt nog te bezien, omdat veel patiënten juist vanwege het eigen risico dat eerst nog moet worden betaald juist niet kiezen voor therapie. COPD is een chronische aandoening en een continuering van therapie is daarbij essentieel. Twee maal per week therapie en zonder maximum aantal behandelingen. #bezuinigenopeenverkeerdemanier

  • Dhr. J.T.M. Schumacher (5 juni 2018 21:14)
    ik mis in het stukje de 70 behandelingen max. in het eerste jaar en daarna afhankelijk van de ernst van de COPD, onduidelijk wat dit inhoud!
  • Dhr. F.W. van der Doelen (5 juni 2018 10:06)
    Eigen risico zijn ze toch al kwijt met zo'n aandoening. Echter 70 behandelingen als max voor zo'n ernstige aandoening? Dat is zorgwekkend. Zou dat niet 2 behandelingen per week moeten zijn?
  • Dhr. H. Busser (3 juni 2018 22:22)
    Duidelijk maken dat dit onder het eigen risico valt.
    • KNGF Belangenbehartiging (4 juni 2018 13:56)

      Terechte opmerking, maar helaas het eigen risico blijft voor onveranderd voor de patient. 

Leden kunnen reageren

Word lid om hierop te kunnen reageren of log hier eerst in als u al lid bent.