always-on---jorn--001--mcklin-fotografie---klein.jpg
27 mei 2021

Krijg je een vraag van de pers?

Om het KNGF-persbeleid te versterken willen we het graag weten als je benaderd wordt. Dan geven we ook meteen advies, als je dat nodig hebt!

Fysiotherapeuten krijgen regelmatig vragen van de media. Zeker in het afgelopen jaar. Over de behandeling van ex-Covidpatiënten, over wel of niet doorwerken tijdens de lockdown, de gevolgen van thuiswerken en talloze andere onderwerpen. Dat levert prachtige artikelen op in plaatselijke,  regionale en soms zelfs in landelijke bladen en op talloze websites. Bijna altijd dragen die artikelen bij aan een positief beeld van de fysiotherapie. Daar moeten we met z’n allen trots op zijn en het KNGF is er blij mee, omdat deze aandacht de belangenbehartiging van de fysiotherapie en fysiotherapeuten ondersteunt en versterkt.

Het KNGF voert een actief persbeleid waarbij we de pers regelmatig informeren over lopende dossiers, innovaties en nieuws, maar ook over standpunten, knelpunten en misstanden. Daarom onderhouden we een groot netwerk van journalisten bij de landelijke en regionale pers en bij radio en TV. Dat levert een groot aantal publicaties en interviews op radio en TV op.

Zo veel mogelijk effect
Om het KNGF-persbeleid te versterken zou het mooi zijn als we van individuele fysiotherapeuten vooraf te horen krijgen dat ze door de pers benaderd zijn voor een publicatie. Immers, we kunnen zo’n publicatie dan onder de aandacht brengen van andere media om zo de effecten ervan te vergroten. Overigens krijgen we ook vaak vragen van individuele leden die willen weten hoe ze in de publiciteit moeten optreden, als ze door een journalist benaderd zijn. Het KNGF geeft je in dat geval graag advies. Ben je gevraagd voor een interview, of wil je zelf een journalist benaderen en wil je daar hulp bij? Bel gerust met onze persvoorlichter: Pieter Vonk: 0653144901

Commerciële publicaties
Het KNGF krijgt ook regelmatig vragen van leden nadat ze benaderd zijn door commerciële omroepen die aanbieden om een reportage over hun praktijk of over hun deskundigheid te maken. Dat aanbod gaat gepaard met een hoge rekening die een ‘bijdrage in productiekosten’ (o.i.d.) wordt genoemd. Vanzelfsprekend bepaal je zelf of je op zo’n aanbod in gaat, maar besef dat aandacht voor je praktijk op landelijke TV nauwelijks effect zal hebben op het aantal patiënten in je praktijk. Investeren in plaatselijke naamsbekendheid lijkt ons raadzamer.